Mieczysław Pluciński pisał, że podczas projektowania swoich kajaków żaglowych wzorował się na konstrukcjach szwedzkich. Kiedyś niewiele mi to mówiło, bo nie miałem możliwości porównania kajaków szwedzkich, do łódek Plucińskiego. Dzisiaj w dobie szybkiego internetu, można bardzo łatwo zobaczyć, o czym Mieczysław Pluciński pisał i na czym się wzorował. Okazuje się, że w Szwecji kajaki żaglowe, które nigdy nie upowszechniły się u nas, zwane tam segelkanot są do dziś popularne. Przeszły tam nieco inną drogę rozwoju, niż żaglowe kajaki i kanadyjki gdzie indziej i upodobniły się trochę do canoe yawls - większym klasom dodano balasty, a wszystkim dodano charakterystyczne skrzydełka, zwiększające maksymalną szerokość, stanowiące wygodne siedziska do balastowania. Pluciński nie kopiował szwedzkich łódek, lecz zainspirowany nimi projektował swoje własne, ale rzeczywiście, wpływ ten jest widoczny.
Zresztą zobaczmy:
P 15 zaprojektowany przed II Wojną i przeprojektowany w 1957, rzeczywiście bardzo przypomina żaglowe kajaki szwedzkiej klasy C - nawet częściowo odpowiadałby przepisom klasowym tej klasy.
A tutaj zdjęcia szwedzkich kajaków żaglowych klasy "C":
Uwaga: Wszystkie zdjęcia żaglowych kajaków szwedzkiej klasy "C" pochodzą ze strony: http://www.algonet.se/~desoto/
Można porównać też dane techniczne:
Dane techniczne kajaków żaglowych szwedzkiej klasy "C"
ze strony: http://www.algonet.se/~desoto/
Na zakończenie, krótki filmik pokazujący spokojną żeglugę współczesnymi szwedzkimi kajakami żaglowymi - te ożaglowane jako ket-jol (ket-kecz) bardziej nawiązują do tradycji, ale najnowsze mają nowoczesne ożaglowanie bermudzki slup z olistwowanym grotem i fokiem na bomie:
Niestety, budowane są już z laminatów poliestrowo szklanych, a to już zupełnie inna historia...
Ciąg dalszy nastąpi.
Zresztą zobaczmy:
P 15 zaprojektowany przed II Wojną i przeprojektowany w 1957, rzeczywiście bardzo przypomina żaglowe kajaki szwedzkiej klasy C - nawet częściowo odpowiadałby przepisom klasowym tej klasy.
A tutaj zdjęcia szwedzkich kajaków żaglowych klasy "C":
Uwaga: Wszystkie zdjęcia żaglowych kajaków szwedzkiej klasy "C" pochodzą ze strony: http://www.algonet.se/~desoto/
Można porównać też dane techniczne:
Dane techniczne kajaków żaglowych szwedzkiej klasy "C"
ze strony: http://www.algonet.se/~desoto/
Maxlängd (l.ö.a.) | 5,20 meter | |
Minimilängd | 4,85 meter | |
Största bredd | 1,50 meter | |
Minimibredd | 1,30 meter | |
Höjd inombords | max | 400 mm |
Höjd inombords | min | 300 mm |
Däckskurva tvärskepps | max | 100 mm |
Flyttankar bärkraft | min | 150 l |
Skrovvikt | min | 80 kg |
Sittrummet | min | 1,00 meter |
Sidodäckets bredd | min | 220 mm |
Sittbrädets utskjutande | max | 350 mm |
Segelyta | max | 10m2 |
Mastlikets längd | max | 5,30 meter |
***
Na zakończenie, krótki filmik pokazujący spokojną żeglugę współczesnymi szwedzkimi kajakami żaglowymi - te ożaglowane jako ket-jol (ket-kecz) bardziej nawiązują do tradycji, ale najnowsze mają nowoczesne ożaglowanie bermudzki slup z olistwowanym grotem i fokiem na bomie:
Niestety, budowane są już z laminatów poliestrowo szklanych, a to już zupełnie inna historia...
Ciąg dalszy nastąpi.
Cześć. Dobra robota. Takie konstrukcje i ich plany, powinny zostać uznane za dobro narodowe. Są bardzo proste, ale w swej prostocie genialne. Szacunek, za to że chronisz je przed zapomnieniem.
OdpowiedzUsuńDzięki ...
UsuńOstatnio zaniedbałem nieco ten temat, najpierw z powodów zdrowotnych i jakoś tak potem ... Pewnie wrócę, zwłaszcza kiedy znajdę coś ciekawego.
zapraszam do giełdy żeglarskiej www.jachty.monstro.pl
OdpowiedzUsuń