sobota, 9 czerwca 2012

Ocalić od zapomnienia - kajaki Pana P. (4)


W 1936 roku Mieczysław Pluciński zaprojektował prosty w budowie, turystyczny, dwuosobowy kajak P 17. Burty tego kajaka wykonane były z długich desek sosnowych o długości ponad 5 m i grubości 10 – 12 mm. Do tego kilka wzdłużników, trzy wręgi i poszycie dna i burt sklejką grubości 4 mm. Stewy, dziobowa i rufowa, wycięte z dębowych klocków.
Ze względu na prostotę budowy i wydanie planów w formie książkowej, kajak ten uzyskał już przed wybuchem II Wojny Światowej sporą popularność.



Plany kajaka P17 wydano również po wojnie i był on nadal chętnie budowany jeszcze w latach 50 – 60. Został opisany w książce Juliusza Sieradzkiego „Amatorska budowa sprzętu żeglarskiego”.


Z niewiadomych mi powodów, nie został opisany w książce „Sam zbuduj łódź” - wyd. I 1964, wyd. II 1975, wyd. III 1976. Być może autor wolał tam przedstawić inne kajaki, jeszcze prostsze w budowie dla początkujących, a będące, w pewnym stopniu, rozwinięciem koncepcji P 17?

 
Myślałem, że w dzisiejszych czasach, już raczej nikt nie będzie zainteresowany budową kajaka P17, zwłaszcza z powodu trudności z zakupem długich, bezsęcznych desek burtowych o równym słoju...



A jednak... Kilka lat temu, od internetowego znajomego Michaela Z., obywatela USA polskiego pochodzenia, dostałem informacje o zbudowanym przez niego egzemplarzu kajaka P 17 według oryginalnych planów z 1936 roku.


Przysłał również zdjęcie gotowego kajaka i (w celach dokumentacyjnych) kopie dwóch najważniejszych stron z planami budowlanymi. Michael był zachwycony prostotą budowy (podobno jego egzemplarz powstał w ciągu dwóch weekendów) i własnościami samego kajaka oraz elegancją, zarówno projektu, jak i gotowej już łodzi.
***

Ciąg dalszy nastąpi...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz