Ocalić od zapomnienia - kajaki Pana P. (4)


W 1936 roku Mieczysław Pluciński zaprojektował prosty w budowie, turystyczny, dwuosobowy kajak P 17. Burty tego kajaka wykonane były z długich desek sosnowych o długości ponad 5 m i grubości 10 – 12 mm. Do tego kilka wzdłużników, trzy wręgi i poszycie dna i burt sklejką grubości 4 mm. Stewy, dziobowa i rufowa, wycięte z dębowych klocków.
Ze względu na prostotę budowy i wydanie planów w formie książkowej, kajak ten uzyskał już przed wybuchem II Wojny Światowej sporą popularność.



Plany kajaka P17 wydano również po wojnie i był on nadal chętnie budowany jeszcze w latach 50 – 60. Został opisany w książce Juliusza Sieradzkiego „Amatorska budowa sprzętu żeglarskiego”.


Z niewiadomych mi powodów, nie został opisany w książce „Sam zbuduj łódź” - wyd. I 1964, wyd. II 1975, wyd. III 1976. Być może autor wolał tam przedstawić inne kajaki, jeszcze prostsze w budowie dla początkujących, a będące, w pewnym stopniu, rozwinięciem koncepcji P 17?

 
Myślałem, że w dzisiejszych czasach, już raczej nikt nie będzie zainteresowany budową kajaka P17, zwłaszcza z powodu trudności z zakupem długich, bezsęcznych desek burtowych o równym słoju...



A jednak... Kilka lat temu, od internetowego znajomego Michaela Z., obywatela USA polskiego pochodzenia, dostałem informacje o zbudowanym przez niego egzemplarzu kajaka P 17 według oryginalnych planów z 1936 roku.


Przysłał również zdjęcie gotowego kajaka i (w celach dokumentacyjnych) kopie dwóch najważniejszych stron z planami budowlanymi. Michael był zachwycony prostotą budowy (podobno jego egzemplarz powstał w ciągu dwóch weekendów) i własnościami samego kajaka oraz elegancją, zarówno projektu, jak i gotowej już łodzi.
***

Ciąg dalszy nastąpi...

Komentarze

  1. Chętnie zbuduję sam taki kajak. Przydały by się jednak plany. Czy ktoś jest w ich posiadaniu i mógł by mi je udostępnić ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Plany kajaka są dostępne w Bibliotece Narodowej w Ale. Niepodległości. Polecam!!

      Usuń
  2. No piękna sprawa, kajaki to idealna opcja na wypoczynek nad jeziorem, na rzecz. Pamiętajcie żeby zabierać ze sobą kamizelki asekuracyjne, te są oczywiście obowiązkowe.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak mozna zdobyc egzemplarz tej ksiazki budowy P17? Pdf format tez moze byc :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak jak napisałem powyżej, plany kajaka są dostępne w Bibliotece Narodowej w Al. Niepodległości wWarszawie

      Usuń
  4. W roku 1953 mój Ojciec z okazji mojego urodzenia zbudował taki kajak - wersja z pojedynczym kokpitem dwuosobowym. Kajak został zwodowany na Narwi pod Łomża i tam też cała rodzina na nim pływaliśmy. Gdy podrosłem, przyjeżdżałem na wakacje do Dziadków do Piątnicy i Łomży i wtedy kajak był super atrakcją. Potem przyszła pora na inne łódki i fascynacje, a kajak zawisł u kuzynów w stodole pod dachem. W roku 2014 wyciągnąłem go ze stodoły i w ramach urlopu zabrałem się do przywracania go do życia. Trwało to zdecydowanie dłużej niż jego budowa, ale skutek był super. Kajak odzyskał wygląd, zachował oryginalne kolory (biały i zielony) oraz pierwotny numer rejestracyjny. Wprowadziłem w nim tylko kilka zmian ułatwiających pływanie. Na burtach dostał mocowania pozwalające odłożyć wiosła na czas pływania na żaglu, dostał pod oryginalna deskowa pełna podłogę ze sklejki, nowe opakowanie (bloczki, szekle,inne drobiazgi) bo żagiel, co nieprawdopodobne, przetrwał w doskonałym stanie z oryginalną lina falu. Kajak został ponownie zwodowany we wrześniu 2014 roku, w 90 roku życia mojego Ojca i w 60 roku życia kajaka. Przy tym nowym początku dostał też imię, którego kiedyś nie miał - "Strasna zaba" na cześć K. I. Gałczyńskiego oraz pmiatkowa plakietkę w obecności członków rodziny. Od tamtej pory kajak "leżakuje" w YachtKlubie Arcus w Rajgrodzie gdzie korzystałem przy odbudowie z pomocy i rad miejscowego bosmana i żeglarzy i gdzie czasami pływa na żaglu i na wiosłach. Zmierzona GPSem maksymalna prędkość przy wietrze 3-4 na tym starenkim żaglu to 14 km/h. Jeszcze pożyje w mojej rodzinie, a potem, albo ktoś się nim zainteresuje, albo zostanie jako eksponat w Arcus, albo pójdzie na sprzedaż pełnić dalej swą żeglarska służbę.

    OdpowiedzUsuń
  5. Oczywiście "otaklowanie", a nie opakowanie 😄😄

    OdpowiedzUsuń
  6. Fantastyczna historia!
    Gratuluję!
    Czy ma Pan jakieś zdjęcia?
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak mam sporo zdjęć dokumentujących stan kajaka oraz użyte w czasie restauracja materiały, a także takich, które pokazują co z tego wyszło. Postaram się je w najbliższym czasie zamieścić.

      Usuń
    2. Super! Bardzo chciałbym zobaczyć!

      Usuń
  7. Przepraszam, że to tak długo trwało, ale życie .... JUż mogę zabrać się za udostępnianie opisu i zdjęć remontu kajaka, ale najpierw dwa pytania:
    - jak dokładny ma to być opis i jaka ilość zdjęć, bo jest ich na prawdę dużo, oraz
    - jak wklejać zdjęcia na tej stronie? Wraz z napisanym na przykład w Wordzie tekście czy samodzielnie??
    Proszę o radę, a tekst i zdjęcia już się szykują.

    OdpowiedzUsuń
  8. Przepraszam, jeśli moja poprzednia odpowiedź mogła wprowadzić w błąd!
    Tutaj nie da się opublikować niczego, ale proponuję założyć własną stronę lub blog i tam poublikować zdjęcia i opisy budowy. Tutaj w komentarzach można będzie podać link i wtedy ja będę mógł śledzić postępy i podziwiać zdjęcia.
    Pozdrawiam serdecznie 😀

    OdpowiedzUsuń
  9. OK dzięki za sugestię. Zaczynam się przymierzać do bloga. Jak będą pierwsze rezultaty to dam znać. Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz