Czas wyboru...

Jak już pisałem, projekt małego, morskiego katamarana został odłożony ad calendas...

Miałem na oku coś zupełnie innego, coś bardziej przystępnego w cenie, prostego w budowie, coś co nie byłoby kłopotliwe w eksploatacji i zimowym przechowywaniu, coś co może dać wielką satysfakcję, zarówno podczas własnoręcznej budowy w przydomowym garażu, jak i później podczas szybkiej i ekscytującej żeglugi.

Oczywiście, że miałem wiele pomysłów, ale zaraz wracałem do jednego - prosta, żaglowa kanadyjka, zbudowana ze sklejki z użyciem nowoczesnych żywic epoksydowych.


Chodzi o sailing canoe BETH, zaprojektowaną przez australijskiego projektanta nietypowych, lekkich i szybkich drewnianych łodzi Michaela Storera. Historię pozyskania planów i samej budowy opisałem już między innymi tutaj:
http://1001boats.blogspot.com/2011/05/beth-sailing-canoe.html

Oto polskie tłumaczenie tej mojej krótkiej relacji:

"Jeszcze przed rokiem 2000 mój brat znalazł w internecie interesującą, prostą w budowie, żaglową kanadyjkę wzorowaną na tradycyjnych żaglowych kanadyjkach z lat 1870, oraz pod wyraźnym wpływem amerykańskich łodzi typu sharipie i słynnego amerykańskiego projektanta Phila Bolgera. Łódź podobała mu się tak bardzo, że nawiązał kontakt z jej australijskim projektantem Michaelem Storerem i kupił plany. Zamierzał ją zbudować, ale życie potoczyło się inaczej. Kiedy tylko mój brat pokazał mi dokumentację budowlaną BETH,  również łódka spodobała mi się od pierwszego wejrzenia - jej elegancja i prostota, jak również spodziewane właściwości żeglarskie.



Kilka lat później mój brat przekazał mi plany BETH w celu budowy. W kwietniu 2009 roku rozpocząłem budowę żaglowej kanadyjki w swoim maleńkim garażu. Przez cały czas byłem w kontakcie z Michaelem Storerem, który na swoim forum, oraz prywatnie udzielił mi kilku użytecznych rad. Łódka była na prawdę niedroga i prosta w budowie. Budowa była możliwa w pojedynkę i przy użyciu bardzo skromnego zestawu narzędzi. Po kilku miesiącach, tuż przed nastaniem chłodów, budowa została przerwana na zimę, by zostać wznowiona w kwietniu 2010.



Moja żaglowa kanadyjka BETH została zwodowana 28 maja 2010 roku w Gdańsku - Górkach Zachodnich, gdzie wzięła udział w Raid Poland 2010. Otrzymała nazwę "YuanFen" (po chińsku - siła, która łączy ludzi) ale zmienna i niepewna pogoda, brak doświadczenia na tej łódce, oraz zdrowy rozsądek, spowodowały, że BETH "YuanFen" nie wyszła na Zatokę Gdańską.


Od czerwca 2010 do końca sierpnia, testowałem ją na jeziorku (Jezioro Dziekanowskie) koło mojego domu. Okazała się szybka i przyjemna w żeglowaniu.  Jest łódką dla doświadczonego żeglarza, ale jej kadłub jest stosunkowo stateczny, bardziej stateczny, niż kadłuby innych kanadyjek. Jest łatwa do manewrowania w pojedynkę na lądzie, oraz łatwa do transportu na przyczepie, czy bagażniku dachowym. Zwraca uwagę swoim charakterystycznym wyglądem i szybkością - staje się atrakcją na wszystkich wodach, na których się pojawia.


Jestem wdzięczny projektantowi Michaelowi Storerowi, za tak piękny projekt, oraz za uwagi i komentarze, które otrzymałem podczas budowy, jak również mojemu bratu, za to, że pokazał mi BETH, oraz przekazał plany wraz z prawem do jej budowy.


Mam poważne plany, co do dalszego użycia mojej żaglowej kanadyjki BETH "YuanFen" - zamierzam wypróbować ją na większej wodzie i przygotowuję do rejsu (w 2012) z Polski na duńską wyspę Bornholm - około 70 mil morskich po otwartym Bałtyku. To wymaga przygotowań i rozsądku - dobra, stabilna pogoda jest podstawą. Wierzę, że to jest możliwe, ale zawsze mam na względzie, że to jest tylko maleńka kanadyjka."


Jak napisał Bursledon Blogger, "wielu nieustraszonych wiktoriańskich żeglarzy zademonstrowało, że takie jednostki zdolne są do niezwykłych podróży"...

Trzymajcie kciuki!

Ciąg dalszy... na pewno nastąpi!



Komentarze

  1. Czy wiadomo coś na temat "Raid Poland 2012"? Czy była edycja 2011? Jakoś nie mogę znaleźć informacji, a możliwe że sam mógłbym zorganizować kilka sklejkowych jednostek?
    Pozdrawiam
    Andrzej

    OdpowiedzUsuń
  2. Termin Raid Poland 2012 jest już zaklepany (końcówka maja) a całością zawiaduje nasz Ojciec Założyciel, czyli Wojtek Bagiński - z nim trzeba uzgadniać szczegóły, a wiem, że szuka łódek, które mogłyby popłynąć, więc poproszę Cię o kontakt na priv.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz