Sklejka - czy tylko dla amatorów? (1)

Zastosowanie sklejki wodoodpornej w szkutnictwie bardzo przyczyniło się do popularyzacji amatorskiej budowy łodzi. Sklejka szkutnicza, dzięki użyciu do jej produkcji specjalnych klejów jest materiałem trwałym i wodoodpornym, a dzięki ułożeniu nieparzystej liczby warstw kierunkiem włókien na krzyż ma dużą stabilność wymiarową i nie paczy się i nie skręca pod wpływem warunków atmosferycznych. Sklejka jest wdzięcznym materiałem, który pozwala łatwo i szybko budować kadłuby łodzi kilkoma sposobami:
  1. Poszywanie sklejką drewnianego, gęstego szkieletu wykonanego z desek i listew,
  2. Wykorzystanie sztywności sklejkowych płatów dna i burt do kształtowania całych kadłubów i łączenia ich na wzdłużnikach z drewnianych listew,
  3. Metoda szycia i klejenia, podobna do poprzedniej, ale dla odmiany wstępnie zeszyte (w celu uzyskania właściwej formy kadłuba) drucianymi skrętkami płaty poszycia klei się ze sobą za pomocą pasków tkaniny szklanej przesyconej żywicą epoksydową,
  4. Metoda klejenia pasów sklejki na zakładkę, co imituje tradycyjne poszywanie deskami na zakładkę,
  5. Poszywanie okrągłodennych kadłubów skośnymi pasami cienkiej sklejki na kopycie, lub szkielecie z ustawionych na szablonach wzdłużników - ta metoda należy do bardziej pracochłonnych, ale pozwala uzyskać gładkie, okrągłodenne kadłuby.
Nasza pierwsza łódka, miała poszycie wykonane z arkuszy cienkiej sklejki na gęstym, drewnianym szkielecie, czyli była wykonana sposobem pierwszym.

Tak budowano wiele łódek żaglowych począwszy od lat 30. aż do 80. XX wieku (zmieniały się głównie kleje i farby) np. nasza była oparta na dokumentacji słynnej P 7 Mieczysława Plucińskiego - konstrukcji z 1934 roku - 10 wręgów (żeber) wzdłużniki, stępka pawęż, dziobnica zamontowane na helingu, następnie poszyte sklejką.

Już chyba w latach 50. wymyślono metodę prostszą, bezwręgową. W metodzie tej nie potrzeba wstępnie budować stołu montażowego (helingu) i na nim ustawiać wręgów, wzdłużników, które następnie są poszywane sklejką, tylko wykonuje się w całości burty, montuje do nich wzdłużniki, a następnie obgina na szablonach i grodziach nadając żądany kształt łodzi, do tego montuje dno, pokład i... łódka prawie gotowa.

Trochę inną odmianą tej metody jest metoda, jaką zastosował Michael Storer, projektant zbudowanej przeze mnie, żaglowej kanadyjki BETH: najpierw ze sklejki wykonuje się całe dno i obie burty.

Dno stanowi główny element konstrukcyjny, do którego montuje się wzdłużniki obła (krawędź załamania burta-dno) do nich mocuje burty, wstawia i wkleja 4 grodzie i skrzynkę mieczową,
montuje konstrukcję pokładu,

poszywa pokład i łódka prawie gotowa.
Całość budowy można prześledzić w moich albumach zdjęć - szybko, łatwo i przyjemnie się budowało:
Flickr
Photobucket
Picasa

Następnym razem przedstawię kolejne metody budowy łodzi ze sklejki.

Komentarze