Sklejka - czy tylko dla amatorów? (3)

Po krótkiej przerwie nadszedł czas na omówienie kolejnych sposobów budowy łodzi ze sklejki.

W poprzednich metodach, płaty sklejki były formowane, jako fragmenty powierzchni rozwijalnych na płaszczyznę - fragmenty stożków i walców oraz ich kombinacje. Ze sklejki można kształtować również kadłuby okrągłodenne, które nie są rozwijalne na płaszczyznę.
Jedną z nich jest metoda tzw. sklejki torturowanej (tortured ply) - płaty dosyć cienkiej sklejki silnie obgina się w różnych kierunkach w celu uzyskania kadłubów o kształtach obłych. Kadłub o dużym wyobleniu, pomimo tego, że wykonany jest z cienkiej np. 4 mm sklejki ma bardzo dużą sztywność i oczywiście, jest bardzo lekki.
http://forum.woodenboat.com/showthread.php?129760-tortured-compounded-plywood-design-software


Połączenia płatów są zszywane drutem i klejone pasami tkaniny przesączonej żywicą epoksydową. Następnie laminuje się zewnętrzną stronę poszycia kadłuba, co zwiększa wytrzymałość na przebicie. Metoda została po raz pierwszy zastosowana przez braci Gudgeon.

W Polsce orędownikiem i praktykiem tej metody jest Krzysztof Mnich, który zaprojektował kilka zrealizowanych z powodzeniem łodzi i jachtów, właśnie według tej metody:
Jacht 5 m LOD, proj. Krzysztof Mnich
Ten projekt nie był zrealizowany, ale następne tak.

Aurora, proj. Krzysztof Mnich, źródło www.port21.pl

Aurora, proj. Krzysztof Mnich, wyk. Przemek Herbut, źródło www.port21.pl
Aurora, proj. Krzysztof Mnich, wyk. Przemek Herbut, źródło www.port21.pl
Jednymi z ciekawszych jego konstrukcji są zbudowane w rekordowo krótkim czasie dwie jednostki typu proa - "WikiWiki" i "Tavau".
Proa "WikiWiki", proj. Krzysztof Mnich, źródło magazynwiatr.pl
"Tavau" odbyła już rejs wzdłuż fragmentu naszego, bałtyckiego brzegu i z tego, co wiem, wybiera się w rejs pełnomorski już w najbliższym sezonie 2012...

***
Ciąg dalszy, o innych metodach budowy kadłubów okrągłodennych ze sklejki, nastąpi!

Komentarze