Po krótkiej przerwie nadszedł czas na omówienie kolejnych sposobów budowy łodzi ze sklejki.
W poprzednich metodach, płaty sklejki były formowane, jako fragmenty powierzchni rozwijalnych na płaszczyznę - fragmenty stożków i walców oraz ich kombinacje. Ze sklejki można kształtować również kadłuby okrągłodenne, które nie są rozwijalne na płaszczyznę.
Jedną z nich jest metoda tzw. sklejki torturowanej (tortured ply) - płaty dosyć cienkiej sklejki silnie obgina się w różnych kierunkach w celu uzyskania kadłubów o kształtach obłych. Kadłub o dużym wyobleniu, pomimo tego, że wykonany jest z cienkiej np. 4 mm sklejki ma bardzo dużą sztywność i oczywiście, jest bardzo lekki.
Połączenia płatów są zszywane drutem i klejone pasami tkaniny przesączonej żywicą epoksydową. Następnie laminuje się zewnętrzną stronę poszycia kadłuba, co zwiększa wytrzymałość na przebicie. Metoda została po raz pierwszy zastosowana przez
braci Gudgeon.
W Polsce orędownikiem i praktykiem tej metody jest
Krzysztof Mnich, który zaprojektował kilka zrealizowanych z powodzeniem łodzi i jachtów, właśnie według tej metody:
 |
Jacht 5 m LOD, proj. Krzysztof Mnich |
Ten projekt nie był zrealizowany, ale następne tak.
 |
Aurora, proj. Krzysztof Mnich, źródło www.port21.pl |
 |
Aurora, proj. Krzysztof Mnich, wyk. Przemek Herbut, źródło www.port21.pl |
 |
Aurora, proj. Krzysztof Mnich, wyk. Przemek Herbut, źródło www.port21.pl |
|
Jednymi z ciekawszych jego konstrukcji są zbudowane w rekordowo krótkim czasie dwie jednostki typu proa - "WikiWiki" i "Tavau".
 |
Proa "WikiWiki", proj. Krzysztof Mnich, źródło magazynwiatr.pl |
|
"Tavau" odbyła już rejs wzdłuż fragmentu naszego, bałtyckiego brzegu i z tego, co wiem, wybiera się w rejs pełnomorski już w najbliższym sezonie 2012...
***
Ciąg dalszy, o innych metodach budowy kadłubów okrągłodennych ze sklejki, nastąpi!
Komentarze
Prześlij komentarz