Zawsze inspirowały mnie klasyczne kształty jachtów z lat 30-50 XX wieku, oraz starsze. Długie i smukłe, wąskie i długie nawisy, smukłe i wysokie ożaglowanie typu slup bermudzki. Kiedy pierwszy raz w życiu (w Górkach koło Gdańska w 1965 roku) zobaczyłem z bliska jacht regatowej klasy Dragon, to pomyślałem sobie od razu, że coś takiego właśnie chciałbym mieć:
Klasyczne kształty, to również głęboka, niepodnoszona płetwa balastowa i sterowa.
To konkretny problem użytkowy - zarówno w transporcie, jak i w żegludze na płytkich wodach. Poszukując rozwiązań, które pogodzić mogą klasyczne piękno linii z możliwością operowania jachtem na płytszych wodach znalazłem kilka możliwości. Jedną z nich (wersję balastowo-mieczową) zaprojektował Paul "Selway" Fisher:
Inna, która niedawno pojawiła się na rynku europejskim, to Scandinavian Cruiser 20, który ma podnoszone szybrowo płetwę balastową z bulbą i płetwę sterową. Rozwiązania nie nowe, ale zastosowane tu właśnie nowatorsko na jachcie o klasycznych liniach, ale wykonanym w nowoczesnej technologii z innowacyjnych materiałów:
Postanowiłem zaprojektować coś w tym samym stylu, ale koniecznie z drewna i właśnie niedawno powstał pierwszy szkic:
Wyobrażam sobie ten jacht zbudowany z drewnianych, mahoniowych klepek, metodą karawelową (na styk) albo metodą listewkową ("strip plank") klejoną epoksydem, ewentualnie metodą Ashcrofta z dekoracyjnym fornirem mahoniowym, ułożonym wzdłuż kadłuba, imitującym klepkę. Pokład i kokpit sklejkowe, wewnątrz kokpitu mahoniowy greting, na pokładzie atrapa tekowego pokładu wykonana z tekowego forniru z obrzeżem i klepką królewską z forniru mahoniowego. Drzewca drewniane lub profile aluminiowe. Płetwa balastu spawana ze stali nierdzewnej, płetwa steru z drewna, lub sklejki, laminowana.
Ciąg dalszy... nastąpi!
![]() |
źródło: http://forum.woodenboat.com/showthread.php?50855-Some-cool-Dragon-pictures-at-the-SYC. |
![]() |
źródło: http://forum.woodenboat.com/showthread.php?50855-Some-cool-Dragon-pictures-at-the-SYC. |
Klasyczne kształty, to również głęboka, niepodnoszona płetwa balastowa i sterowa.
![]() |
źródło: http://forum.woodenboat.com/showthread.php?50855-Some-cool-Dragon-pictures-at-the-SYC. |
To konkretny problem użytkowy - zarówno w transporcie, jak i w żegludze na płytkich wodach. Poszukując rozwiązań, które pogodzić mogą klasyczne piękno linii z możliwością operowania jachtem na płytszych wodach znalazłem kilka możliwości. Jedną z nich (wersję balastowo-mieczową) zaprojektował Paul "Selway" Fisher:
![]() |
źródło: http://www.selway-fisher.com/OtherDB.htm#CALM |
Inna, która niedawno pojawiła się na rynku europejskim, to Scandinavian Cruiser 20, który ma podnoszone szybrowo płetwę balastową z bulbą i płetwę sterową. Rozwiązania nie nowe, ale zastosowane tu właśnie nowatorsko na jachcie o klasycznych liniach, ale wykonanym w nowoczesnej technologii z innowacyjnych materiałów:
Postanowiłem zaprojektować coś w tym samym stylu, ale koniecznie z drewna i właśnie niedawno powstał pierwszy szkic:
Wyobrażam sobie ten jacht zbudowany z drewnianych, mahoniowych klepek, metodą karawelową (na styk) albo metodą listewkową ("strip plank") klejoną epoksydem, ewentualnie metodą Ashcrofta z dekoracyjnym fornirem mahoniowym, ułożonym wzdłuż kadłuba, imitującym klepkę. Pokład i kokpit sklejkowe, wewnątrz kokpitu mahoniowy greting, na pokładzie atrapa tekowego pokładu wykonana z tekowego forniru z obrzeżem i klepką królewską z forniru mahoniowego. Drzewca drewniane lub profile aluminiowe. Płetwa balastu spawana ze stali nierdzewnej, płetwa steru z drewna, lub sklejki, laminowana.
Ciąg dalszy... nastąpi!
Komentarze
Prześlij komentarz