wtorek, 6 marca 2012

Ocalić od zapomnienia - P 7, uzupełnienie

Mieczysław Pluciński kilkakrotnie modyfikował, poprawiał i zmieniał swoje projekty. Tak było i z projektem P 7. Jak napisał Norbert Patalas, już w maju 1939 roku powstała nowa wersja, nazwana gig żaglowy P 7. Zmienione zostały kształt dziobu, ożaglowanie, powiększono miecz, pawęż wyciągnięto nad linię wodną. Przede wszystkim, projektant zwiększył szerokość kadłuba do 1,20 m przez rozchylenie burt. Powstała nowa, ciekawa i ładna łódka.
źródło: http://www.sail-ho.pl/article.php?sid=2525
Mój serdeczny kolega, wspomniany już wcześniej Marcin Bober, miłośnik i kolekcjoner planów drewnianych łodzi, pokazał mi książkę z planami łodzi Pionier projektu innego słynnego polskiego projektanta, Juliusza Sieradzkiego. Wśród planów Pioniera znalazłem złożoną, niewielką, bardzo wyblakłą odbitkę planów ożaglowania innej łodzi - przy bliższym przyjrzeniu się, okazało się, że... jest to plan ożaglowania giga żaglowego P 7 (!!!) którego skan przedstawiam poniżej:
To jednak nie koniec historii modyfikacji P 7 - w jednym z numerów miesięcznika Żagle, w cyklu artykułów o zapomnianych łódkach Mieczysława Plucińskiego, Norbert Patalas przedstawił jeszcze inną wersję, zaprojektowaną na nowy akwen, czyli Zatokę Gdańską, bo po II Wojnie Światowej Mieczysław Pluciński przeniósł się do Gdyni. Łódź dostała wyższe burty, lepsze na morską falę.

***

W 1958 roku (według I wydania książki "Sam zbuduj łódź" z 1964, w innych źródłach można spotkać inną datę) Mieczysław Pluciński zaprojektował całkiem nową łódź, łatwiejszą w budowie (długość kadłuba 4 m, szerokość 1,4 m - w niektórych źródłach szerokość 1,38 m, powierzchnia ożaglowania 8 m^2 - w niektórych źródłach 7,5 m^2, więc chciałbym to kiedyś sam sprawdzić na oryginalnych planach) nazwaną P 7-bis. Ta łódka również zdobyła dużą popularność i była chętnie w Polsce budowana w latach 60. i 70. XX wieku.
I chyba na tym kończy się opowieść o słynnej P 7...

Ciąg dalszy nastąpi.

1 komentarz:

  1. Mam prawdopodobnie P7, przymierzam się do jej renowacji jeśli ktoś może mi pomóc gromadzić dokumentację proszę o kontakt ziotek72@gmail.com


    OdpowiedzUsuń